meten

Een gezond gewicht is belangrijk voor uw gezondheid; u voelt zich vaak beter in uw vel en u heeft minder risico voor het krijgen van ziekten en complicaties zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, kanker, enz.

Om te weten of u een gezond gewicht heeft, wordt gebruik gemaakt van de Body Mass Index, afgekort BMI. Dit is een maat die bepaalt hoe uw lichaamsgewicht zich verhoudt tot uw lengte. Een gezond persoon heeft een BMI tussen de 18 en 25. Als u BMI hoger is dan 25 dan heeft u overgewicht, of zelfs obesitas (BMI > 30). Bij een BMI lager dan 18, heeft u ondergewicht.

Wilt u weten wat uw BMI is?

Kijk op hartstichting.nl

Een andere manier om te bepalen of uw lichaamssamenstelling gezond is, is het meten van de buikomvang. Een buikomvang > 88cm voor vrouwen of >102cm voor mannen, is ongezond en verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Net zoals een te hoge BMI is een te hoge buikomvang eveneens ongezond en verdient het aanbeveling om een te hoge buikomvang te reduceren naar de norm.

Wat kunt u zelf doen?

Om ervoor te zorgen dat u geen overgewicht krijgt is het van belang dat uw energiehuishouding in balans is. De energiebalans; waarbij eten zorgt voor een grotere energietoename en bewegen voor energieafname moet in evenwicht zijn. Eet u meer dan u zou moeten, dan komt u aan. Eet u minder, dan gaat u afvallen.

Als u graag verantwoord wilt afvallen, dan wordt geadviseerd om zowel gezonder en minder te gaan eten (volgens de schijf van 5) alsook dat u voldoende gaat bewegen of zelfs sporten. Belangrijk is dat u gemotiveerd bent om te bewegen en graag leert bewegen.

Lees meer over gezond gewicht op voedingscentrum.nl